Simon en Karen fietsen naar Praag

1e fietsdag - 96 km - van Groningen naar Neulehe

Vandaag beginnen we! Gister bijna alles al ingepakt. Ik heb genoteerd in welke zakken ik alles heb gedaan en de boel gewogen. We hebben beide ongeveer 17kg achterop. De voortassen die op mijn fiets komen, zijn nog leeg, die zijn voor proviand. Gelukkig heeft Henk daarvoor gezorgd, hij heeft een verrassingspakket gemaakt met chocolade, droge worst, studentenhaver, kaasstengels, etc. Lekker! Moesten nog wel een oplossing zoeken voor de schoenen en jas, die hoeven vandaag niet aan. De waterdichte zakken die ik lang geleden heb gekocht voor mijn wereldreis, komen nu mooi van pas. Elk een losse zak achterop bovenop de tassen.

9 uur vertrekken was wat te ambitieus, ik had nog wat teveel dingen om te doen en het was ook wel lekker om thuis nog even koffie te drinken. Tegen kwart voor 11 weg. Door Groningen, daarna langs het Slochterdiep naar het oosten. In het moerasgebied Roegwold de eerste pauze. De volgende pauze in Meeden waar we na een ijsje even naar het huis van Simons overgrootmoeder (van Henks kant) zijn gaan kijken. Grappig dat we daar precies langskwamen. Daarna een lange ruk naar Oudeschans. Door een wat zigzaggende route via knooppunten, hebben we de NO wind soms mee en soms tegen. Nu, in het lege Groninger land, helaas een flink stuk tegen. Dit is het land van de Grauwe kiekendieven, maar we zien er geen. In Bellingwolde even wat koud water en wat koekjes bij mijn collega Almut en haar man. Leuk! Dan Duitsland in, nu wat vaker met de wind mee. Langs de Ems schieten we lekker op. Is fijn, want we moeten nog ruim 20 km en zijn er al wel wat zat van. Vooral onze billen verlangen naar verlichting...

Om 19u komen we aan bij een vertrouwde plek in Neulehe, een soort B&B (Vrienden op de fiets) van een Nederlandse vrouw, Marion. We zijn hier vorig jaar in de meivakantie geweest op een 3-daagse fietsvakantie en dat was erg leuk. Marion is bijna 80, heel slim en actief en praat graag met Simon. Ze heeft veel interesse in geschiedenis, filosofie, politiek, etc. Simon wilde onze reis graag bij haar starten. Het was voor de eerste fietsdag misschien wel iets te ver (96 km), maar we hoeven hier geen tent op te zetten. Simon wil graag voor Marion koken (hebben we vorig jaar ook gedaan), dus we hebben wat bevroren zalm, een tomaat-olijfprutje (voor op de zalm), peterselie en waspeen meevenomen. Marion heeft voor aardappels gezorgd. Ze vindt het geweldig dat we weer langskomen. En wij ook! Het voelt meteen heel vertrouwd, we weten al waar onze kamer is en we mogen gewoon onze gang gaan.

Het eten was geslaagd; daarna nog even kletsen en schaken (Simon en Marion) terwijl ik alvast een begin van dit verslag schrijf. Om 22u vallen onze ogen bijna dicht, lekker naar bed! Benieuwd wanneer we weer in een gewoon bed slapen.

Morgen verder!

Cindy

Super leuk en knap voor zo’n eerste dag!

Ditta

Klinkt als een hele leuke start! Veel plezier en groetjes uit Granada (‘gewoon’ met de auto ?).

Cora

Wat super leuk dat jullie dit samen doen!

Jackelien

Wauw dat is wel een hele lange tocht op de eerste dag. Leuk om mee te lezen, beetje later door de Roparun. Maar gauw bijlezen.