Simon en Karen fietsen naar Praag

Treinen naar huis - 9 km gefietst in Praag (cum. 1321) - soepele reis

6u30 op, 8u15 weg. 9 km gefietst naar het station, via een omweg omdat we genoeg tijd hebben. Onder de Karelsbrug door, dan eroverheen en ook nog over het marktplein en even langs de verstuivers. Goede afsluiting zo!

Ruim op tijd op het station, broodjes en aardbeien gehaald bij een supermarkt. Ook nog tijd voor koffie/choco en honingtaart. Rond 10u verschijnt het perronnummer op het bord. Roltrap omhoog geen probleem als we de fietsen 1 voor 1 samen naar boven brengen. Zitten in het voorste rijtuig met in totaal 8 fietsen. Past net. De fietsen hangen verticaal aan het voorwiel tegen de wand. Mooi systeem.

Het spoor gaat langs de Moldau en daarna de Elbe. Mooie landschappen, kloven en kerken vliegen voorbij. Ik wil in de toekomst graag een keer de Elbe radweg fietsen. Wat ik hier nu zie, is erg aantrekkelijk. We verlaten zonder enige aandacht Tsjechië. We hebben onze paspoorten tot nu toe alleen bij enkele campings nodig gehad; ik vermoed dat het nooit om identificatie ging, slechts om de juiste spelling van mijn naam ;-)

Om 12u52 overstap in Dresden, we hebben 31 minuten. Met wat hulp van andere Nederlandse fietsers hebben we alle spullen snel buiten staan. Moeten van spoor 3 naar spoor 1. Met de lift naar beneden, 1 fiets per keer. Daar staat bij spoor 1 geen trein naar Hannover aangegeven. Maar bij spoor 3 wel. Haha, spoorwijziging, voor niks naar beneden gegaan. Geen probleem, tijd genoeg. Weer naar boven, opzoeken waar ons rijtuig stopt, de tassen eraf en als de trein er is (dubbeldekker), zijn we snel binnen. Hier ook fietsenrekken, maar nu horizontaal, schuin naast elkaar. Al onze tassen passen er mooi tussen. Onze zitplaatsen zijn boven.

Dit stuk duurt 4 uur. Tussen Leipzig en Braunschweig zit het vol, verder is het rustig. Simon dommelt wat en ik hou met moeite mijn ogen open, verwerk foto's en schrijf de laatste verhalen af. Vlak voor Hannover begint de regen, er zijn fikse onweersbuien voorspeld. Wij zitten lekker binnen.

Tegen half 6 in Hannover waar we ruim een uur de tijd hebben. Eerst de fietsen naar het juiste perron, dan weer naar beneden voor wat eten. Er is een soort foodcourt met meerdere etenszaakjes. Simon haalt een döner, ik iets vegetarisch met haver en hummus. Lekker.

Iets voor 19u komt de trein. Ik had op een analoog bord de plaatsen van de rijtuigen opgezocht, maar daar klopte niks van, we stonden precies verkeerd. Of ik heb niet goed gekeken, dat kan natuurlijk ook. Even rennen met de fiets naar het andere uiteinde van de trein waar meerdere mensen ons helpen alles in de trein te krijgen. Fijn! (grappig, op het moment dat ik dit schrijf staan we net op station Osnabrück en zie ik mensen met fietsen langsrennen door de stromende regen; nu is het onze beurt om te helpen :-)

We kruisen om 20u20 onze fietsroute bij Rheine. Lijkt al weer érg lang geleden. Zo'n drie weken en 1000 km schat ik :-) In Bad Bentheim staan we een tijdje stil voor locomotief wissel. Daarna spreekt de stem van de trein Nederlands. Het regent nog steeds.

We stoppen in Almelo en Deventer waar we best een trein naar Zwolle hadden kunnen nemen, maar dat betekent een keer extra overstappen en vrij korte overstaptijd. Het is ons de stress niet waard om misschien wat eerder in Groningen te zijn, met de kans dat dat niet eens lukt omdat we een aansluiting missen. Dus we gaan door naar Amersfoort waar we ruim een half uur de tijd hebben voor een rechtstreekse trein naar Groningen. Er zijn geen andere fietsen, we laten de bagage erop zitten. Buiten regent het.

Onderweg al met Henk overlegd dat hij ons mag komen halen als het hard regent, maar dat we anders graag het laatste stukje nog fietsen. Omdat het redelijk droog lijkt als we in de buurt komen, pak ik voor de zekerheid wel mijn poncho en maken we ons klaar voor de laatste fietstocht. Grote verrassing als op het station in Groningen (om 0u41!) toch ineens Henk en Bastiaan staan! Ze zijn op de fiets gekomen om het laatste stukje met ons mee te fietsen. Lief! Simon kan Bastiaan meteen het zakhorloge geven dat we voor hem hebben gekocht in Praag. Beide jongens blij! En ik ook, fijn om ze weer te zien en even samen te fietsen en de allereerste verhalen van beide kanten uit te wisselen. De regen blijft ook weg :-).

Thuis zetten we alle bagage op een hoop in de kamer, dat zien we morgen verder wel. Nu eerst genieten van het heerlijke, brede, eigen bed!

Reacties

Reacties

Cora

Wat een super mooi einde van deze reis. Ik heb genoten van jullie tocht en jouw uitgebreide verhalen, Karen. Wat super leuk dat jullie dit samen hebben gedaan. En weer zo ontvangen worden. Geniet er nog lang van na!

Laura

Wat ontzettend lief dat ze het laatste stukje met jullie meegefietst hebben! Welkom thuis!

Tineke

Wat een mooie moeder-en-zoon reis! Ik heb genoten van je verhalen, Karen. En ik was ontroerd door de laatste fietsetappe.

Jackelien

Wat een mooie reis en leuk om jullie zo te volgen.

Cindy

Super lief en ontroerend, die laatste paar kilometers samen!
Goed gedaan hoor, ervaringen om nooit te vergeten.

Hanneke

Helemaal eens met bovenstaande reacties over jullie moeder-zoon reis en het prachtige gezamenlijke slot!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!