Simon en Karen fietsen naar Praag

Dag in Praag

Vannacht was het warm, heb geen slaapzak nodig gehad. Het wordt ook vandaag weer warm, dus toch maar weer vroeg op. 7u wekker, net voor 9u op de fiets voor ongeveer 5 km fietsen. Over de brug aan de zuidkant van het eiland en dan op de westoever naar het noorden. Terug naar het plein met de klokkentoren naast de Nicolaaskerk. Daar kun je vóór 10u voor de helft van de prijs naar boven, het kost ons nu ongeveer €8. Is een goede keuze, er zijn nog bijna geen andere mensen en het is een boeiende plek met veel info-borden over de geschiedenis. In de toren zijn kleine woonverblijven van de torenwachters en bovenin is een goed bewaard gebleven stasi observatiepunt, Kajka. En mooi uitzicht!

Vanuit de toren goed zicht op het kasteel van Praag en de St Vitus kathedraal, we besluiten boven dat dat onze volgende bestemming wordt. We stoppen eerst even voor koffie, taart en scrambled eggs (S), laten de fietsen beneden staan en lopen naar boven. Poeh, mooi hier! Het aantal toeristen valt nog redelijk mee. In één van de souvenirwinkeltjes wat leuke dingen gevonden voor het thuisfront. Ons boven vergaapt aan de grootte van de kathedraal, de pleinen (zonder auto's!) en de paleisgebouwen. Later zie ik op een website over het kasteel dat we één van de highlights van het kasteel niet hebben gezien, het gouden straatje. Komt omdat we ons totaal niet hebben voorbereid. En dat is bewust. We genieten er beide van om maar gewoon te zien wat we onderweg tegenkomen en niet het gevoel te hebben dat iets moet of dat we iets zouden kunnen missen. Zo zijn we blij met onverwachte dingen, gister het museum over de geschiedenis, vandaag het enorme kasteelgebied dat ons verraste. Het is heerlijk dat Simon hierover hetzelfde denkt!

Na het kasteel halen we de fietsen op en gaan over de brug ten N van de Karelsbrug naar het oude(re) centrum. Zo kunnen we de brug ook van een afstand zien. Fietsen dwars over het marktplein naar een restaurantje dat Simon heeft uitgezocht omdat ze er Tsjechische gerechten serveren, de Rode Pauw. We zijn net op tijd, over een uur zijn alle tafels gereserveerd. Simon kiest een varkensknie (!) die lekker mals vlees blijkt te hebben. Ik word niet heel blij van de standaard vega gerechten (gepaneerde kaas en caprese salade), dus kies toch ook wat vlees, klein stukje rundvlees in romige saus met brood-'knödel', cranberries en, verrassend, slagroom! Best lekker.

Laten de fietsen weer staan en gaan terug naar het schitterende marktplein, eerst naar de verstuivers die we al hadden gezien. Wat een geweldig idee, op hete dagen een watermist verspreiden. Er stond soms een rij voor! Zoiets zouden ze veel meer mogen doen. Ernaast is een stuk van het plein beplant met losse bomen zodat je er heerlijk in de schaduw kan zitten. Erg welkom voor een rustpauze.

We lopen de rest van de middag nog wat rond, zien veel mooie gebouwen en bekijken nog een kerk vanbinnen. De bewegende figuren bij de astronomische klok laten we aan ons voorbij gaan, veel beter dan dokter Eisenbart in Hann. Münden zal het vast niet worden ;-). Eten nog een belachelijk duur ijsje en gaan dan naar de laatste plek die we nog wel willen zien, de burcht tegenover onze camping. Helaas onderweg een stevige bui, we schuilen eerst onder luifels van een restaurant, maar die worden al snel opgeruimd. Dan naar een portiek een eindje verderop. Tegenover een klein Chinees winkeltje waar ik wat noodles en bier haal. Na onze uitgebreide lunch gaan we liever bij de tent wat eten en dit is lekker makkelijk.

In een droge bui verder, we laten de burcht voor wat hij is en gaan met het pontje terug naar het eiland. We hoeven weer niks te betalen. Geen idee hoe dat werkt. Misschien hoef je alleen te betalen als je van het eiland naar de vaste wal wil?

Omdat ik nog graag een tijd buiten wil zitten (Simon ligt liever in zijn tent) en ook nog wat water moet koken voor de noodles, zetten we voor het eerst deze reis de tarp op. Achteraf had het niet gehoeven, de op buienradar voorspelde bui kwam niet, maar het voelt toch wel goed dat we het ding niet voor niks hebben meegenomen ;-). Het is wel lekker afgekoeld na de regen, dus we slapen vannacht vast wat lekkerder.

Laura

Wat een mooie belevenis! Goede reis terug!