Simon en Karen fietsen naar Praag

Rustdag, uitslapen, 2x 10 km fietsen naar burcht Karlstejn en een steengroeve

Weer een keer een staccato-verslag.

Heel rustig opstaan. 9u wat onverwachte regen, stoeltjes en handdoeken naar binnen.

Ontbijt, koffie (weer waterkoker op de camping, handig), lunch, foto's online zetten.

Mijn ouders videobellen, kan hier want goede wifi, leuk!

Tegen 14u op pad. Mijn achterband wat zacht, oppompen blijkt genoeg. Route via Karlstejn naar steengroeve, totaal 10km bergop. Burcht ligt schitterend boven het dorpje. Lopen het laatste stuk omhoog. Helaas op maandag dicht! Nou ja, buitenkant ook mooi.

Naar steengroeve, nog best klimmen, maar fijn zonder bagage, scheelt een stuk. Groeve indrukwekkend, 85m diep, felblauw meer onderin. Lopen rondje. Helaas toegangsweg door tunnel gesloten. Staat een man bij van eoa filmploeg. Duitse film Kazar (oid, fantasy), komt ws uit in 2024.

Dezelfde weg terug, 10 km naar beneden, heerlijk. Eten bij ander restaurant in dorpje aan de overkant van de rivier dat we op de heenweg hadden gezien (die van gister is dicht). Tsjechische soep met dille, Simon een stuk varken, ik een rösti-pannenkoek met rode kool en ham. Lekker. Schattige poes bij Simon op schoot, heeft succes, krijgt wat vlees.

Op de camping nog even zitten, nog kletsen met 4 nieuw gearriveerde NLse vrouwen. Zij hebben de Limes route gedaan tot Regensburg en van daar een duitse route naar Praag. Van hen een tip voor een camping in Praag ('de noordelijke van de 2 op het eiland').

Er is naast ons plekje een visser komen zitten; als we naar bed gaan, zit hij er nog, met twee hengels.