Simon en Karen fietsen naar Praag

20e en laatste fietsdag - 33 km (cum. 1312) - Praag!

Om half 6 op, Simon komt er ook snel uit. Het wordt weer warm vandaag en we willen proberen deze laatste keer nog eens voor 7u te vertrekken. Net niet gelukt, het werd 7u15. De visser die er gister ineens was, heeft denk ik de hele nacht in zijn stoel gezeten. Geen idee of hij iets heeft gevangen. Hij vertrekt iets eerder dan wij. De Nederlandse fietsters worden net wakker, zij gaan vandaag ook naar Praag, maar omdat de afstand zo klein is, vertrekken ze laat. Wij zijn blij met de koelte en de langere schaduwen!

De route gaat vooral over fietspaden langs de rivier. Eerst de Berounka, daarna de Moldau. Op één plek gaat de Praagroute een stukje van het fietsroute af en kiezen wij toch voor het mooie fietspad naast de rivier. We begrijpen later waarom de route anders loopt, het fietspad eindigt in een korte klim van 16%. Simon redt het!

Mijn achterband is weer wat zacht, ik pomp hem zo hard mogelijk op, maar het blijft niet lekker voelen en fietst zwaar. Ongeveer halverwege komen we langs een garage met behulpzame monteur en zijn mijn banden weer knetterhard. Dat fietst lekkerder!

Het laatste stuk naar de stad gaat over fietsroute A2, die is duidelijk populair bij skeelerers, hardlopers en wandelaars. Het is mooi asfalt door een groene strook langs de rivier. We verlaten die route op een km of 5 van het centrum en steken de rivier over op een fietspad naast een vrij grote weg om bij het eiland te komen waarop twee campings liggen. Eerder zagen we trouwens een fietspad dat ónder een snelweg hing!

De tweede camping, bij de yacht club, lijkt prima, een groene oase, redelijk wat schaduw en met zo'n €25 per nacht niet belachelijk duur. We zijn daar al voor 10 uur! Dat is weer eens wat anders dan om 7u 's avonds aankomen :-)

Meteen de tenten maar opzetten en dan even rust, het is echt warm. Koffie maar overgeslagen, gaan wel wat lunch halen in de stad. Tegen 13u op pad, voor 60 kronen (€3) met een pontje en klein stukje varen naar de west-oever. In dat stadsdeel zijn enkele buitensportwinkels, Simon heeft nieuwe sandalen nodig. In de tweede hebben ze prima Teva's voor €50, ze hadden toevallig 25% korting!

Geen Tsjechisch eten te vinden, dan maar Mexicaans, burrito en taco-salade. Op een pleintje bij een kerk opgegeten.

Stukje verder naar noorden gegaan, daar is ook ouder deel van de stad. Mooi! We parkeren de fietsen bij een pleintje en lopen wat rond. Gaan de St Nicolaas kerk in. Zoiets heb ik nog niet vaak gezien, wat een overdaad! Overal goud, marmer, beelden, schilderingen. Over the top.

Over de Karelsbrug naar de oost-kant van de rivier, naar het oudste deel van de stad. De brug is vrij druk en het is warm, dus we staan er niet zo lang stil. Hebben daarna niet echt een doel, dus als we tegen een leuk lijkend museum aanlopen - History of Prague - gaan we daarin. Het idee is dat je met een app met AR (augmented reality) bewegende beelden kunt zien, maar de app werkt niet op mijn telefoon en we hebben eigenlijk wel genoeg aan het lezen van alle informatie, die is interessant genoeg. Middeleeuwen, WO2, communisme, na 1989. Boeiend.

Onderweg hebben we al ergens boodschappen gedaan bij een supermarkt, we gaan vandaag nog op de camping koken, voor de laatste keer. Restjes opmaken, pasta, tomatensaus, salami, roomkaas, aangevuld met wat extra worst en lenteui. Lekker.

De 4 NLse fietsters zijn er inmiddels ook, ze staan en eindje verderop bij stroom (1 van hen heeft een electrische fiets). Wij laden de powerbanks vannacht op bij een stopcontact aan de buitenkant van de receptie.

Om 22u de tent in. Geen slaapzak nodig, het is nog steeds behoorlijk warm.