Simon en Karen fietsen naar Praag

2e fietsdag - 60 km - Haren, Meppen

Wekker op 7u45, lekker geslapen! Marion heeft het ontbijt om 8u klaarstaan. Broodjes, een eitje van eigen kippen, verse jus en beschuit met aardbei. En nog extra broodjes om te smeren voor onderweg. We doen rustig aan, nemen nog tijd voor wat meer goede gesprekken en een kop koffie. Ik zoek de route en kampeermogelijkheden uit. Tegen 11u weg, via knooppunten naar het ZW naar de Ems. Vanaf daar volgen we grotendeels de bewegwijzerde Emsroute die helemaal tot de bron langs de rivier loopt. Wij zullen hem bijna tot dat punt volgen, we pikken bij Paderborn over een paar dagen de route naar Praag op.

Mooie route, soms een fietspad langs de rivier, soms er wat verder vanaf door akkers, bossen, dorpjes. Met de wind in de rug schiet het lekker op, voor we het weten hebben we de eerste 20km er al op zitten.

In Haren (nee, niet die onder Groningen) even gestopt om de dom te bekijken. Indrukwekkende kerk. Daarna een erg mooi stuk oa door het Borkener Paradies, een rivierduinen landschap met oud bos. Nachtegaal gehoord. Later in een ander mooi bos nog één. In Meppen weer de fiets geparkeerd, nu voor een ijsje. En een verrassend mooi centrumpje.

De camping bij Meppen lag op ruim 50 km van de start, dat was eerst ons doel, maar we kunnen nog wel aan stukje verder. Uiteindelijk nog een kleine 10 km verder naar de volgende camping. Die is prima, voor €20 staan we een nachtje onder een paar hoge dennen. Het veld is bijna leeg, de Pinksterdrukte is achter de rug. De tentjes staan snel, stoeltjes in elkaar, luchtbedjes oppompen en klaar is kees. Simon gaat even lekker binnen liggen met zijn telefoon, ik pak de spullen om wat te koken. Het wordt een heel simpel maal, er waren vandaag geen winkels open (2e Pinksterdag), dus we doen het met wat we van huis hebben meegenomen: portie macaroni en beetje saus van de vis van gister. Met de resterende broodjes erbij is het prima en genoeg.

Simon wast de paar dingetjes af en gaat daarna weer in zijn tent liggen. Ik loop nog even een stukje door het bos naar de camping en ga dan ook naar binnen. Helaas is de wifi en 4G erg mager, het kost veel moeite om het verhaal van gister online te zetten. De foto's en dit verhaal moeten maar wachten op betere verbinding. Om 22u30 ogen dicht.

Cora

Lekker om te verwennen en om verwend te worden! En over de Eems route hoor ik graag nog eens meer. Die zou ik ook graag een keer fietsen.

Hanneke

Erg leuk om te lezen, van deze twee dagen en erg knap van jullie!