Simon en Karen fietsen naar Praag

3e fietsdag - 56 km - naar Salzbergen

Wekker op kwart voor 7, 7u eruit. Simon met wat moeite. Vrij goed geslapen, Simon ook. Genoten van het vogelconcert rond 5u, daarna weer in slaap gevallen. Kreeg het wel wat koud, maar het over mijn hoofd trekken van de 'capuchon' aan mijn slaapzak helpt erg goed.

Gister al besloten om vanochtend geen water te koken voor thee, koffie en soep onderweg; het zou weer mooi weer worden dachten we, dus dan is er eerder koud water nodig. Scheelt ook een hoop gedoe in de ochtend en de koffie hoop ik onderweg wel te vinden. Helaas is het bewolkt en wat kouder dan verwacht. Simon doet meteen trui aan, ik doe dat na een tijdje fietsen ook een verruil mijn sandalen voor kniekousen en dichte schoenen. Beter.

We vertrekken voor 9u, mooi. Benen voelen wel zwaarder dan gister, vooral Simon heeft er wat last van. We zien wel hoe ver we vandaag komen. De eerste 20 km gaan best vlot en het duurt een tijdje voor we de eerste mensen tegen komen. Er zijn duidelijk minder electrische fietsers dan gister. Toen kwamen we behoorlijke groepen tegen. Vandaag vooral in de middag wel redelijk wat soortgenoten met volle bepakking.

In de stad Lingen even pauze. Eerst naar een supermarkt voor eten voor onderweg en vanavond. Daarna in de stad koffie, taart (voor mij) en soort broodje shoarma (voor Simon). Lekker! Nog wat rondgelopen op zoek naar een koptelefoon voor Simon (hij heeft zijn koptelefoon helaas thuis laten liggen). Gelukt bij een Mediamarkt. Ook zochten we een bidon; op de eerste dag is 1 bidon doormidden gebroken toen Simon erin kneep. Was al oud, plastic was hard geworden. Helaas nog geen nieuwe, maar is ook niet echt nodig, we hebben in mijn rugzakje nog 2 liter in een zak. En nu blijkt een fles orangina precies (op de kop) in een bidonhouder te passen, dus wellicht laten we het zo.

Na 40 km lunchpauze aan de oever van de Ems die hier al duidelijk veel smaller is. De route is vandaag weer gevarieerd, vooral de stukken door bossen zijn erg mooi. Op één plek was de route op de kaart wat onduidelijk (ging twee kanten op) en hebben we waarschijnlijk een omleidingsbord gemist, want we kwamen voor een afgesloten brug te staan. Gelukkig viel de extra afstand erg mee.

Bij de lunch hebben we gekeken naar mogelijke campings. Er is er 1 op 15km, dat is op zich een afstand die prettig is, al zou iets verder ook wel kunnen, maar van de campings die daarna op de kaart staan, is het de vraag of ze echt bestaan. Dus als die op 15 km niet erg beroerd is, zullen we die nemen. Nou ja, beroerd is het niet, dus we blijven er, maar het is er ook niet één om nog eens heen te gaan. Het is, net als de vorige, vooral een stacaravan park. Maar waar die nog een enorm ruim veld had voor trekkers, staan we hier op een klein grasveldje tussen wat schuttingen, achter de vuilcontainers. Gelukkig geen stank. En op zich is het ook wel leuk dat we een privé kampje hebben. Met 4 tuinstoelen, dat is ook een pluspunt. Ze houden denk ik rekening met fietsers die vaak besparen op stoeltjes. Het ligt pal aan de Ems Radweg, dus er komen vast veel fietsers langs. Gelukkig vanavond niemand meer, want we hebben ons verspreid over het hele veldje.

Het kost hetzelfde als de vorige, €20 voor ons 2en en wat extra voor douchen. Simon doet dat meteen even, ik pomp de luchtbedjes op. Ik heb een handig hoofdkussentje dat ook fungeert als pompje. Bevalt goed. Dan koken, broccoli, gebakken gnocchi, gerookte zalm en nep-room. Na inspanning smaakt alles sowieso goed, maar dit was anders ook best lekker geweest, haha.

Na de afwas nog even een stukje gewandeld, naar het dorpje Salzbergen. Is uitgestorven, niet echt prettig. Snel terug voor een bakje thee; Simon duikt zijn tent in en ik app nog wat en schrijf dit stuk af. Zal zo ook nog wat foto's uploaden en dan slapen! Morgen weer ongeveer 60km, naar Münster en dan een dag rust.

Cora

Wat zijn jullie vindingrijk. Nou ja, dat moet ook wel als je kampeert en trekt. Veel plezier verder.m

Hanneke

Mooi verslag weer en die Orangina geeft mij ook een leuke herinnering aan een vakantie in Frankrijk, toen onze jongens nog klein waren. Daarvoor of daarna nooit van het spul gehoord.
Goede reis weer!