Simon en Karen fietsen naar Praag

4e fietsdag - 83 km - Rheine, Werseroute naar Münster

Wekker ging weer af om 7u, maar hebben rustig aan gedaan. De tenten zijn nat van condens, maar de zon schijnt al volop, dus we zetten ze in de zon te drogen. Nu wel water gekookt, Simon ontbijt met bouillon en broodjes. Ik met 'betonpap', heb gisteravond mijn eerste portie klaargezet. Een recept via Marianne (dank!): havermout, melkpoeder, zonnebloempitten, lijnzaad en rozijnen. Daar wat water bij doen en een nachtje laten staan en dan heb je een heerlijk ontbijt. Vind ik tenminste.

9u20 weg. Route weer over kleine weggetjes en fietspaden, afwisselend akkerbouw, bos, extensieve weide. Stop bij klooster Bentlage vlak voor Rheine, mooi gebouw, oase van rust vlakbij een vrij grote stad. Simon zegt: "een capsule van de oude tijd, gecombineerd met moderne kunst." Er stonden in de tuin enkele bijzondere en aantrekkelijke objecten.

In Rheine naar de indrukwekkende kathedraal (weinig opsmuk, erg groot, orgel dat gewoon beneden staat met deels horizontale pijpen, mooie geometrische patronen in de ramen) en koffie met taart/broodje op de markt.

Verder langs de Ems over een fietspad met onder een viaduct een klimmuur, leuk! In de volgende plaats komt route precies langs een Lidl: lunch, avondeten en ontbijt inslaan.

Na alle oponthoud eindelijk even doorfietsen. Het is hier duidelijk al wat heuvelachtiger, ben blij met de variatie in versnellingen die ik heb. Simon redt het ook nog prima met zijn 8. Het is heerlijk weer, volop zon. Simon is weer vol energie, mijn benen hebben er vandaag juist wat meer moeite mee, maar het lukt wel.

Na 40km in een mooi stuk van de route over een goed befietsbaar karrepad, pauze en lunch in een kleine 'jagdhütte'. Zo'n 15 km verderop, in Gimbte komen we precies op het goede moment langs ijs.

Daarna van de Emsradweg af, via een moerasgebied (helaas geen bijzondere vogels) naar de Werseradweg langs het riviertje de Werse. Helaas meteen een omleiding vanwege een afgesloten brug. Hadden dat iets te laat door, kilometerje extra. Ach, op ruim 60 maakt dat al niet meer uit ;-). Al fietsend was een Duitser benieuwd waar we heen gingen, stukje samen opgefietst, kon Simon mooi even oefenen met Duits.

Ons doel was camping Wersewinkel aan de NO-kant van Münster, we zijn daar even na 18u. Moest zoeken naar de plek om ons te kunnen aanmelden, dat lukte bij het poshe restaurant/hotel ernaast. Grr, de camping blijkt "nur für dauerncamping". Ja maar 70 km gefietst. Nee. Ja maar er is een mooi veldje. Nee. Ja maar de volgende camping is nóg een stuk fietsen. Nee. Zucht.

Volgende camping is ruim 7 km verderop; hij blijkt op dit tijdstip niet meer telefonisch bereikbaar, maar de website meldt dat de receptie tot 19u open is. Moeten we net kunnen halen. Langs Werseradweg, grotendeels over prima bospad vlak langs het riviertje. Schitterend. Hadden we anders gemist. 5 voor 19u op Campingplatz Münster. Receptie nog net open. Kunnen niet aanmelden, computer is al uit, maar geen probleem om dat morgen te doen. Fijn, campings die wél meedenken en flexibel zijn.

83 km gefietst!

We staan op het tentenveld dat hier best groot is. Er staan een stuk of 7 andere tenten, veel picknicktafels en er zijn laadpalen waar je voor 50 cent een kWh kunt laden. Perfect! Ook fijn dat we de blauwe campingstekker met stopcontact toch maar hebben meegenomen.Helaas is er geen wifi en slechte kwaliteit 4G, dus uploaden van dit verhaal en foto's zit er niet in.

Eten is gelukkig makkelijk: kant-en-klare salades en koude worstjes (ik vega). We doen later ook nog een koekentest met een chocolade koek van "Broodje van eigen deeg" die we uit Groningen hebben meegenomen (en die tot mijn verbazing nog niet eerder is opgegeten) en een chocoladekoek van de eerste Duitse konditorei die de helft goedkoper was. Eigenlijk vinden we die tweede lekkerder!

Heerlijke douche. Fietskleren uitgespoeld.

NLse fietser komt praatje maken, vermoedt dat we het fietsvirus te pakken hebben. Vermoed ik ook.

Simon na eten en douchen al lekker in tent met telefoon. Ik na opruimen ook. Om half 12 slapen.

Marianne

Knap stuk gefietst! Wat een zuur leven zal de eerste campingbaas hebben.