Simon en Karen fietsen naar Praag

5e fietsdag - 84 km - Warendorf, wildkamperen

7u op, inpakken, even verhaal en foto's uploaden bij de WiFi hotspot (die bleek er wel te zijn, bij de ingang van de camping), 9u40 weg. Nog een klein stukje langs de Werse, dan via knooppunten terug naar de Ems. In de 1e km een Groene specht gezien, een eekhoorn en een wezel.

De eerste 20 km hard opgeschoten, we zaten achter een stel dat nét iets langzamer fietste dan wij en dat trekt aan. Bij het inhalen, blijken ze electrisch te fietsen! Ze halen ons helling-op steeds bijna in, en wij lopen naar beneden juist weer uit. Soms hard fietsen om ze voor te blijven, zweet op de rug. Wel even lekker. Maar fijn dat ze na 20 km bij de Ems de andere kant op gaan dan wij, kunnen we weer rustig aan doen, haha. Toch is het fijn om te merken dat we op vlakke stukken meestal makkelijk 20 km/u halen. We hebben vandaag alleen wat last van tegenwind, het reliëf valt mee. Wel leuk om dan achteraf aan het hoogteprofiel te zien dat we toch weer wat zijn gestegen (slechts zo'n 25m hoor, dus stel je er niks bij voor).

In de plaats Warendorf is het tijd voor inkopen en koffie. Er is markt aan de rand van het centrum, we slaan bij een turkse kraam wat brood, smeersels, en olijven ed. in voor de lunch. Verderop wat vis in saus en broccoli voor een pastamaaltijd voor vanavond. En nog wat frambozen en kersen. Duur, maar erg lekker. Stukje verder is een konditorei, lekker! In Warendorf staan ook weer indrukwekkende kerken. De eerste even van binnen bekeken. Mooie ramen! En een interessante zilverkleurige kist, waarschijnlijk met een relikwie. Later nog eens opzoeken. Verderop aan het mooie marktplein staat nog een grotere kerk, maar we fietsen liever verder.

Na bijna 50 km op een bankje de turkse lunch, heerlijk! Ter hoogte van dit punt, iets ten N van de Ems, is een SVR camping die ik als mogelijkheid had aangemerkt, maar ik vermoedde al dat de afstand wat te klein zou zijn, dat we wel verder zouden willen fietsen. Dat klopt, we gaan maar gewoon verder. Nadeel is wel dat de eerstvolgende camping pas op zo'n 90 km ligt, maar het gaat zo lekker dat we denken dat wel te kunnen halen. Als we bij een latere stop even goed naar de website van die camping kijken, blijkt dat ook één die alleen langstaanplaatsen heeft, niks voor tenten. We besluiten om na de volgende stad maar eens te proberen of we bij mensen op het erf of in een weilandje mogen staan. We hebben tenslotte maar weinig nodig, wat water en, als we in een tuin staan, een wc. Verder hebben we alles bij ons. We hebben de 4 powerbanks al volledig gevuld bij Münster, dus qua stroom redden we het nog wel een dag. We bedenken ook dat wanneer er bij ons thuis mensen zouden aanbellen of ze in onze tuin mogen kamperen, we daar vrij zeker ja op zouden zeggen.

De stad waar we eerst nog door rijden is een dubbelstad en blijkt bijzonder aantrekkelijk door het enorme park langs de Ems dat in het midden ligt. Met een groot kasteel erin. Het scheidt de twee steden: Rheda en Wiedenbrück. We zijn er vrij snel doorheen gefietst, maar het is ws de moeite waard om nog eens te bezoeken.

Dan nog een stukje langs een drukke weg (daar liggen altijd prima fietspaden naast), maar wanneer we wat rustig liggende huizen zien, gaan we maar eens een poging wagen. Bij het eerste huis blijkt niemand thuis. Het huis ernaast heeft een zeer vriendelijke vrouw die ons een plekje zou aanbieden als ze het niet heel druk had met de voorbereidingen van een tuinfeest. Ze verwijst ons naar een windmolen een stukje verderop waar wel eens tenten en campers staan. Er is inderdaad een parkeerplaats waar nu 1 camper staat, maar dit is niet wat we willen. Iets verder is een boerderij met een boomgaard die perfect zou zijn. De bewoonster (Corinna), met drie kleine kinderen om zich heen, twijfelt even, overlegt met haar man (Thomas) en heet ons dan van harte welkom! We mogen in een andere boomgaard aan de achterkant van het huis, daar is een buitenkraan en ook een wc in een schuur die we kunnen gebruiken. Perfect! Van de kinderen is het oudste meisje (5) erg spraakzaam en ze vinden het erg interessant wat we doen met tenten, een vouwtafeltje, de kookspullen. Als ik de luchtbedjes oppomp met de handpomp (die ook mijn hoofdkussen is), kan Thomas dat niet aanzien en neemt me mee naar een hogedruk pomp om ze met gemak te vullen. Handig! Later krijgen we nog 2 eieren voor het ontbijt en ze vragen steeds of we echt niks anders nodig hebben. Geweldig!

Ons maaltje van de markt is snel klaar en de kleine afwas kunnen we doen bij de wastafel naar de wc in de schuur. Daarna gaat Simon lekker in zijn tent liggen met telefoon en ik schrijf weer eens wat stukken :-)

Hanneke

Erg leuke verhalen weer en mooie foto’s van natuur en cultuur!
En knap hoor, die lange enden fietsen (soms helaas noodgedwongen, door zo’n onwillige campingbeheerder)! Goede reis weer, veel fijns!

Laura

Wat leuk dat jullie gewoon bij die mensen in de tuin mogen staan! En nog twee eitjes erbij!