Simon en Karen fietsen naar Praag

6e fietsdag - 54 km (cum. 433) - bron Ems, Paderborn

Goede start van de dag in de boomgaard: er ligt een zak broodjes op de fiets en ik krijg een kop cappuccino. Foto van de familie gemaakt (staat een extra vrouw en meisje op die ik niet eerder had gezien). Geweldige plek! Ik heb hun adres, we zullen zeker nog wat sturen.

Eerste stop in het stadje Rietberg, vakwerk huizen, atelier metaalkunstenaar, indrukwekkend. Gesprek met twee Nederlandse fietsers, stel van rond de 70. Zijn 17 jaar geleden begonnen met fietsvakanties, de eerste keer ook de Praagroute, maar zij startten in Praag ("dan konden we niet meer terug"). Even naar hun fietsen gekeken, zij hebben het merk Santos met kleine wielen ("die 29-inch die tegenwoordig zo populair zijn, maken de fiets te groot").

Daarna verder slingerend langs de steeds smaller wordende Ems. Het is hier redelijk vlak. Mooi nat gebied gezien, leek het alsof we weer in Nederland waren. Alleen de fietsers met blikken bier maakten het toch vrij Duits, haha.

In Hövelhof doen we boodschappen bij een supermarkt, meteen voor 2 dagen omdat het moeten zondag is. Dan het laatste stukje naar de bron van de Ems. Simon wilde graag lunchen bij de bron, maar wel op een rustig plekje. Dat is goed gelukt, de Ems stroomt hier door een vrij diep uitgesneden dal in een bos en een pad naar beneden leidt ons naar een perfect plekje. Simon doet even zijn voeten in de Ems (koud!). Lunch met broodjes van onze aardige gastfamilie en restanten van gister. Mooi afscheid van de Ems!

Dan nog even verder omhoog voor de echte bron, die is een paar 100 meter verderop. De Ems begint in wat veen/modder onder een deklaag van zand (denk ik) en is al snel een stroompje. Leuk om te zien. Boven de bron, op het zand/hoogveen gebied (moet ik nog nazoeken) De Senne, is een groot militair oefengebied. We gaan daar een stuk doorheen op weg naar de camping aan de NO kant van Paderborn. Het is een camping die door cycletours wordt gebruikt voor hun fietsreis naar Praag. Is prima, kost weer €20, net als alle vorige campings. Douche is ok, lekker om het zweet en stof eraf te spoelen. Dat er ijsjes zijn, is ook lekker. We eten salades en soep. Er is vlakbij een gebouw met stopcontacten waar we onze powerbanks kunnen laden.