Simon en Karen fietsen naar Praag

7e fietsdag - 78 km (cum. 511) - Paderborn, warme lunch, eerste echte klim

Wat vroeger klaar dan de vorige dagen, we vertrekken net na 9u. De zon schijnt lekker. Eerst door Schloss Neuhaus (wit paleis) waar we de Praagroute oppikken en dan door Paderborn. Mooi centrum, heel groen, netjes. Wel wat omleidingen, dus soms even zoeken naar een goede weg. Uit de gids lees ik dat de Pader de kortste rivier van Duitsland is. Hij ontspringt uit vele bronnen in Paderborn en komt na 4 km samen met de Lippe die weer uitmondt in de Rijn. We zijn ongemerkt de waterscheiding tussen de stroomgebieden van de Rijn en Ems overgestoken.

Na Paderborn een tijdje rustig fietsen, eerst langs de Alme, dan de Altenau. Elke rivier heeft zijn eigen radweg met bijbehorende bordjes om te volgen.

Bij de Kluskapelle staat in het routeboekje een tekentje van koffie. Daar ben ik best aan toe. Er blijkt een heel restaurant te zijn. Ok, lunch kan ook al wel. Het is zondag, alles is verder dicht en we hebben geen lunch bij ons, dus het komt eigenlijk erg goed uit. Simon een schnitzel, ik eieren, allebei met gebakken aardappelen (met spekjes, vegetariërs moeten opletten). Toe een wafel met aardbeien en slagroom. We moeten flink wat energie inslaan voor de klim die ons vandaag te wachten staat.

De route langs de Altenau gaat door een mooi dal, soms met kleine klimmetjes en afdaling en al met al gestaag omhoog. Het is hier eindelijk een heel ander landschap dan in Nederland, we hebben nu beide echt een vakantie gevoel.

Dan komt de klim, we hadden er wel wat tegenop gezien. Het grootste deel gaat over een asfaltweg, we redden het beide net in de laagste versnelling. Soms even stoppen om op adem te komen. Simon gaat behoorlijk sneller dan ik, hij wacht vaak wel even. In het routeboekje van Europafietsers staat dat ze voor de Praagroute een andere route hebben gekozen dan de Altenauradweg omdat die laatste over een bospad gaat. Dat lijkt ons juist fijn, dan is het minder erg om te lopen als het fietsen niet meer lukt. Dus we brengen het bospad. Lopen blijkt uiteindelijk voor mij 1x nodig, voor Simon niet. En het was een prima fietsbaar bospad. Na een dorpje nog wel verder klimmen over de weg. Uiteindelijk klimmen we ruim 300m naar de top op ruim 400m. We zijn trots op onszelf! En dan volgt de heerlijke afdaling. Op stukken met goed zicht en een plateau in de weg, durven we voluit te gaan. Maximale snelheid die ik meet is bijna 47 km/u! We zijn nog even gestopt om in een hoogzit van jagers te kijken naar het uitzicht. Het is een uitgestrekt bosbouw gebied met vooral naaldbomen en soms wat kaalslag.

Hierna gaan we grotendeels bergafwaarts, we volgen de Diemelradweg stroomaf langs de Diemel. De route blijft mooi, veel meer reliëf en soms steile wanden langs het dal. Ben onder de indruk van de Duitse Radwegen, ze zijn erg mooi, rustig (zelden over wegen waar auto's rijden) en over het algemeen goed bewegwijzerd. Heel soms ontbreekt er een bordje en moeten we even zoeken, dan biedt mijn navigatie app vaak uitkomst, daar heb ik de Praagroute als gpx ingezet. In die app (Osmand) zijn vrijwel alle Duitse routes trouwens ook wel beschikbaar, heel handig toen we de Ems volgden.

Komen onderweg nog een zwerm bijen tegen die op 1,5 meter hoogte de weg oversteken, gelukkig vooral boven ons.

Ons doel vandaag is een camping bij Warburg. Dit plaatsje heeft veel vakwerkhuizen en een indrukwekkende kerk tegen de heuvel. We gaan er nu niet heen (moe en zondag = alles dicht), misschien morgen nog even. Camping Eversburg ligt onverwacht op een helling met een steil toegangspad. Dat werd mijn 2e keer lopen vandaag... De campingmevrouw spreekt wat Nederlands, maar begrijpt volgens ons toch niet alles en is wat narrig. Ze heeft wel koud bier. We betalen €25, de douches zijn gratis (en heerlijk) en we hebben een prima plek bij een picknicktafel. Onder een nestkastje met pimpelmeesjes. We eten noodles, prei en worstjes. Lekker. Praten nog even met een Nederlandse ligfietser (met stroom) die ook richting Praag gaat, maar vanaf de Tsjechische grens via een andere route terug gaat daar Nederland. Hij doet ruim 100km per dag. Tja, met stroom... Maar als je in de 70 bent, dan mag dat wel.