Simon en Karen fietsen naar Praag

9e fietsdag - 24 km (cum. 599) - halve rustdag Hann. Münden

Verslapen, pas tegen 9u wakker. Wind is nog steeds weg. Ontbijt met uitzicht over de Weser. Broodjes halen en betalen, het is weer €20. Had eigenlijk meer moeten zijn, maar we zijn gematst: "Uw zoon is onder 14 toch?", "Nee, 17", "Nee, onder 14 denk ik", "Ok, ja, onder 14" :-)

Tijdens inpakken mist Simon zijn fietssleutel, na even zoeken blijkt die gelukkig in de al opgerolde tent te zitten.

Kwart over 11 weg, hoeven maar 22 km. Eerste stuk over mooie fietspaden tussen de rivier en de weg, daarna langs de grote weg. Stukje terug moeten fietsen ivm wegwerkzaamheden.

13u op de camping in Hann. Münden, ligt mooi tussen twee delen van de Fulda (1 hoofdstroom en 1 sluiskanaal). Wel duur, €36. Staan op klein tentenveldje bij de ingang, zijn de eerste, maar later komen er meer fietsers. Douche is gratis en er is ook een wasmachine en droger. Ik besluit de was met de hand te doen, gaat handig met de 'wasmiddelvellen' die ik heb meegenomen (veel handiger dan een tube wasmiddel die altijd gaat lekken). Daarna wel even centrifugeren in de machine en dan ophangen. Hopelijk is het morgen droog.

Simon heeft ondertussen de tenten opgezet. Gelukkig heeft hij daarbij een bij het fietsen geen last van zijn dikke blauwe pink (na de duik in de Weser gister).

Tegen half 4 de stad in. Erg mooi! Alsof je de middeleeuwen in loopt. Alleen die auto's zijn jammer. Het ligt in de driehoek tussen de rivieren Fulda en Werra die hier samen komen en dan de Weser vormen die uiteindelijk bij Bremerhaven in de Noordzee komt. Rondgelopen, verdedigingsmuur en - torens bekeken, broodje braadworst en bij het Rathaus even kijken naar het klokkenspel met bewegende figuren. Het onderwerp daarvan is Dokter Eisenbarth. Van Wikipedia: dat was een autodidact die vooral botten zette, kiezen trok, etc. Hij trok door het land met een soort kermisgezelschap en er kwam veel publiek als hij mensen behandelde. Er is een drinklied over hem geschreven "Ich bin der Doktor Eisenbart" (in NL "Ik ben Doktor Grijzenbaard"). Hij is gestorven in deze stad en je komt hem overal tegen. Blijkbaar waren er in de geschiedenis geen belangrijkere ingezetenen die het noemen waard zijn ;-)

Uit eten bij een simpele Thai. Prima. Om half 8 weer bij de tent, nog even zitten, schrijven, filmpjes kijken, route voor morgen voorbereiden.