Simon en Karen fietsen naar Praag

10e fietsdag - 76 km (cum. 675) - Werra, 1e x Thüringen, gezellige camping

Eerst even een vogels-update: langs de Weser veel kramsvogels, regelmatig rode wouwen, eerste zwarte wouw boven camping Hann. Münden en grote zaagbekken op de Werra. Verder veel zingende veldleeuweriken!

Vanochtend wekker op 6u45. Er valt een beetje regen, we hebben de tassen binnen in de tent ingepakt. Tenten drogen snel. Precies om 9u weg. Nog even door de stad (Hann. Münden) en dan naar de Werra. De Werraradweg begint goed met een mooi bospad. Al vrij snel op de kaart een ruine, bij Laubach. Er is geen duidelijk pad. Simon dwars door bos op zoek. Niet gevonden. Op Google Maps staat "tijdelijk gesloten". Hum.

In Witzenhausen op zoek naar koffie. Het regent weer, dus we schuilen onder een luifel. Blijkt van de vvv waar een NLse medewerkster ons hoort praten. Ze geeft een tip voor leuke koffietent (in winkel met servies, keukenspullen enzo) en tip dat de winkels morgen ivm een katholieke feestdag dicht zijn in Hessen en Thüringen. Goed om te weten!

Bij vertrek uit de stad is het droog, maar buienradar voorspelt een hevige bui. Bij de eerste druppen doen we regenjas en poncho aan, voor het eerst! Uiteindelijk valt de bui erg mee, maar het is goed dat we de regenbescherming even hebben kunnen uitproberen. Als het een keer echt moet, is dat geen probleem.

Na zo'n 4,5 km wil ik het routeboekje terugzetten op het stuur, maar dat zit niet in de tas waar ik het verwachtte. Oeps, vergeten bij de koffie! Ik heb toch maar 9 km extra gefietst om het op te halen, dat is het wel waard. Simon houdt de wacht bij de bagage ;-)

In een bocht van de Werra steken we ongemerkt de voormalige grens tussen West- en Oost-Duitsland over. Je ziet wel in het bos op de helling een duidelijke strook waar het bos anders is. Een stukje verder, tussen Wahlhausen en Allendorf, gaan we weer terug naar Hessen (west) en daar staat op de weg een bord en is er een informatiepunt over de grens die daar in 1989 open ging. Indrukwekkend.

In Bad Sooden gaan we naar een bouwmarkt voor camping gaz (met dank aan de website met verkooppunten van campinggaz). Meteen ook maar een nieuwe brander gekocht omdat de oude lekt. Ertegenover is een grote Rewe, we doen inkopen voor 2 dagen. Iets verder, de stad uit, genieten we op een bankje van het uitzicht op een kasteel op de helling en van een late lunch.

Ik heb een camping op het oog die ook door cycletours wordt gebruikt en die door Anne (kennis via de HappyWe app die soms kok is bij reizen van cycletours) wordt aanbevolen. Dat is echter nog ruim 30 km. Ik heb ze gebeld en laat aankomen blijkt geen probleem. Fijn, dat geeft rust. En dat geeft tijd voor stops. Oa voor Simon die nog graag een rotsformatie beklimt (vlak voor Jestädt). Volgende zeer gewenste stop is in de mooie vakwerkstad Eschwege waar de route pal door het centrum en langs een ijszaak loopt :-). Daarna nog 13 km. Helaas wel forse tegenwind op een open stuk waar we pal oost fietsen. Mooie boel, we rekenden op de vrijwel altijd aanwezige westenwind, maar het waait al sinds mei uit het oosten. Na ja, pech. We kunnen ondanks de wind toch nog behoorlijk doorfietsen, zijn duidelijk al beter getraind dan de eerste dag in oost-Groningen.

De camping blijkt geweldig. We kunnen zelf inschrijven in een oude SRV-wagen (oid) die nu dient als receptie en dan gewoon een plaatsje uitzoeken, de (Nederlandse) beheerder komt later op de avond wel even langs. Gaan aan de oever van de Werra staan. De grond is wel hard, dus Simon leent een hamer bij de caravan van de Nederlandse buren en hij wordt uitgenodigd om later wat te komen drinken. Dat doen we zodra de tenten staan en we blijven er uiteindelijk de hele avond hangen. Henk en Jetty uit Leeuwarden, hun oudste zoon is net als ik uit 1970. Hij is militair geweest en ze hebben veel gereisd en in het buitenland gewoond. Boeiende mensen. Simon haalt Mens-erger-je-niet uit de 'Speelotheek' die de camping heeft. Jetty wil wel meedoen, Henk niet, die heeft er voor altijd genoeg van nadat hij per ongeluk een toernooi heeft gewonnen. Het is inmiddels na etenstijd, maar we hebben een blik erwtensoep gekocht die Henk wel even voor ons wil opwarmen. Leuke avond! Het lukt daarna nog net om in het pikkedonker naar de receptie-bus te gaan om de powerbanks aan de lader te hangen ende tent terug te vinden.