Simon en Karen fietsen naar Praag

11e fietsdag - 40 km (cum. 715) - Werraradweg, rust middag

Hoeven vandaag niet zo ver, 40 km. Doel is Hörschel wat pal ten westen van Eisenach ligt, een stad waar ik graag heen wil omdat Johann Sebastiaan Bach er is geboren. Er staat op de kaart een camping van een kanoclub, maar het is wat vaag of die er nog is. We zien wel.

Voor vertrek nog even wat foto's gemaakt van bijzonderheden op de camping in Altenburschla zoals de pee-pee-wagen (met urinoirs) en de grote buizen die de kranen zijn bij de afwasplek. Leuke, creatieve manieren om gewone dingen net wat leuker te maken. Het onthouden waard!

De route gaat meestal vlak langs de Werra, soms iets er vanaf waarbij we dan meestal kort moeten klimmen. Goed te doen. Prima fietspaden, stevige bospaden en kleine weggetjes. 2x een stuk met mooie steile rotswanden, Simon klimt nog weer wat. Ik hoor raven. We steken ook weer de voormalige grens met de DDR over, maar zien nu geen borden oid omdat we op een kleine zijweg fietsen. Blijven vanaf nu een tijdje in Thüringen.

Om half 3 op de camping in Hörschel die er gelukkig gewoon nog is. Wel een druk viaduct van een snelweg en een spoorlijn vlakbij, maar verder lijkt het prima. Vooral Simon had wat last van de warmte, is blij met schaduw en een koude rivier om misschien in af te koelen. Je moet er bellen naar beheerders om je aan te melden. Ik bel het eerste nummer en spreek een antwoordapparaat in. Lijkt me voldoende. Later blijkt dat ik toch de andere nummers ook had moeten proberen, de beheerster die er het meest is, was onaangenaam verrast dat wij er zomaar stonden. Ze ontdooit gelukkig snel. Kost €22 voor 1 nacht. En daarvoor krijgen we vrijwel alles wat we nodig hebben op een camping: schaduw, overdekte picknicktafel, goede douche, afwasplek, wc en stopcontact om spullen te laden. Er is alleen geen wifi. De 4G doet het hier wel vrij aardig. We hebben de tenten onder een lage brede boom gezet zodat we zoveel mogelijk schaduw hebben. De rivier blijkt wat té koud, zelfs voor Simon, maar met de voeten in het water is ook al wel lekker. Er vliegen beekjuffers en een rode wouw.

De rest van de middag doen we rustig aan. Simon is bezig een campaign te maken voor Dungeons & Dragons en is daarvoor een landkaart aan het tekenen. Ik probeer foto's te uploaden, maar de 4G is blijkbaar niet helemaal genoeg. Later weer proberen. Ik wandel nog even naar het dorp, daar is het begin van de Rennsteig, een (blijkbaar) heel bekende Duitse wandelroute. Ik denk net zoiets als het Pieterpad. Aan het begin staat een paal met allemaal versleten wandelschoenen. Ik zie ook een bushalte waar 1x per uur een bus naar Eisenach vertrekt. Dat scheelt ons 2x 10 km fietsen met de 2 pittige hellingen die het routeboekje aangeeft. Lijkt Simon ook een goed plan!

Simon maakt het eten klaar dit keer, spätzle met kaas uit een zakje, groenten en worstjes. Is voor hem voor het eerst dat hij kookt met 1 gammel pitje en kleine pannen. Het vergt wat meer planning en handigheid. Leert hij wel.

Redelijk op tijd de tent in, wekker op half 7 omdat we vroeg naar Eisenach willen.

Annamarie van Drys

Heel leuk om te lezen Karen!
Krijg er helemaal zin in!
Groetjes!!! ?‍♀️?‍♀️?‍♀️

Karen Blaakmeer

Begin maar vast met de voorpret, het is echt een fantastische manier om op vakantie te zijn!

Hanneke

Leuk weer om alles van de afgelopen dagen te lezen en zien: de bijzondere vogels, mooie vakwerkhuizen en kerk met fresco’s, landschap en mooie paden, het indrukwekkende van zo’n punt waar vroeger de DDR grens was… (een van de bekende dingen voor mij). Alle goeds weer!