Simon en Karen fietsen naar Praag

Rustdag, bus naar Eisenach, Wartburg, Bach huis

Zouden voor 7u op, maar heb de wekker niet gemerkt en werd om 8u wakker. Bus gaat om 8u26, beetje haasten en ontbijt meenemen en dan lukt het. Om 9u in Eisenach, lekker makkelijk zo! Eerst kijken wanneer de bus terug gaat: 1x per uur om 20 voor. Dan naar de Wartburg. Die ligt bijna 200 meter hoger op een rots, flinke klim! Laatste stuk in de zon, het is al best warm. Zijn blij dat we niet zijn gaan fietsen.

Rondleiding door de zalen van de burcht met Duitse gids, maar we hebben een Nederlandse vertaling in een folder, dus prima te doen. Indrukwekkende ruimtes! De burcht is al gebouwd rond 1080 en heeft nooit een rol gespeeld in strijd, maar wel in andere belangrijke gebeurtenissen. Er wordt vooral aandacht besteed aan twee bewoners. Ten eerste de voor mij onbekende heilige Elizabeth. Zij woonde er van haar 4e in 1211 omdat ze was uitgehuwelijkt aan de zoon van de landgraaf. Ze viel op door haar opofferende inzet voor armen en ziekten. Is gestorven in 1231 in een klooster in Marburg (daar moest ze heen toen haar man was omgekomen bij een kruistocht) en werd 4 jaar later heilig verklaard. De andere bekende bewoner was Luther die er in 1521 een tijd zijn toevlucht zocht toen hij niet meer gewenst was door de paus en de keizer. Hij vertaalde er de bijbel naar Duits. Nog een andere gebeurtenis in de Wartburg is een studentenbijeenkomst in 1817 die het begin was van de democratie in Duitsland.

Het kasteel is in de loop van de eeuwen uitgebreid en opgeleukt. Er is een zaal waarvan de wanden en plafond in 1902 volledig zijn bedekt met mozaïek. Er is een galerij waar het levensverhaal van Elizabeth in 1855 op muurschilderingen is afgebeeld. Dezelfde schilder, Moritz von Schwind, heeft ook van twee andere zalen alle muren beschilderd. Samen met de rijk versierde pilaren in elke zaal geeft het een rijke indruk. Bijzonder!

Hierna dalen we weer af naar de stad. Ook afdalen is best vermoeiend! We hebben best trek en dorst, maar kunnen rond de markt niet echt een restaurant vinden dat ons qua prijs en aanbod bevalt. We eten wat koekjes en drinken water en gaan dan eerst naar het Bach huis, halen later wel eten bij de supermarkt vlakbij het busstation. In het Bach huis beginnen we met een demonstratie van diverse toetseninstrumenten waarop een pianist korte stukken speelt. Mooi. Daarna een expositie over het leven van Bach (hij is in Eisenach geboren in 1685), zijn tijd, muziek, instrumenten. Mocht ik nog weer eens in Eisenach komen, dan wil ik hier nog wel wat langer heen, maar voor nu was een kort bezoek ook prima.

We hadden in ons hoofd om nog een stukje verder te fietsen vanmiddag, maar het is behoorlijk warm en onze benen zijn moe van de afgelopen dagen en de klim naar de Wartburg. We halen proviand voor vandaag en morgenochtend bij een enorme supermarkt (echt té groot, we kunnen niks vinden) en dan de bus terug. Zijn tegen half 4 op de camping en doen de rest van de dag lekker rustig aan. Ik probeer weer wat foto's te uploaden (gaat hier, ondanks goed bereik, toch matig) en schrijf verhalen. We eten salade en soep. Bij gebrek aan een grote slabak, doen we het in de opvouwbare afwasteil.

Cora

Erg leuk om zo met jullie mee te leven en te reizen. En leuk om zo uitgebreid over de Wartburg te horen. Ik heb vroeger een werkstuk over Luther gemaakt en de Wartburg kon ik me er nog van herinneren en dat fascineerde me altijd al. Wat een heerlijke vakantie en zo leuk om dit met je zoon te doen.

Karen Blaakmeer

Dank! Het is ook erg leuk om te doen, en om over te schrijven! Zeker ook omdat er mensen meelezen ?