Simon en Karen fietsen naar Praag

12e fietsdag - 78 km (cum. 793) - vroeg op, warm, lekke band

Het is gelukt om vroeg op te staan en te vertrekken: 5u30 op, 7u10 weg! Nog lekker fris en het is rustig op de weg, dus het schiet lekker op. Eerdere dagen gingen we vaak rond 40 km lunchen, nu hebben we bij 30 km net koffie gehad en zijn we pas bij de 60 toe aan lunch. Bevalt goed zo!

Onderweg vallen in het begin vooral de hoge witte heuvels op, het zijn afvalbergen uit kali mijnen. "Monte Kali" is 200m hoog. We hebben een kort gesprekje met een man die op een brug bezig is om takken uit de rivier te verwijderen en hij vertelt dat er een enorm gangenstelsel onder de heuvels is waar de kalium-erts hulp verwijderd is. En dat Hitler een goudvoorraad in de gangen bewaarde. Er is een stuk verderop een museum dat hij aanraadt. We zoeken het op, het lijkt inderdaad interessant, maar een rondleiding kost 3 uur en bijna €30 pp en aangezien we vorige zomer al iets dergelijks in een zoutmijn in Oostenrijk hebben meegemaakt, slaan we deze over.

Bij Vacha aan de overkant van de rivier is een mooie oude brug en staat een wachttoren. We waren weer ongemerkt in Hessen terecht gekomen en steken nu de voormalige landsgrens weer over, terug naar Thüringen.

In Bad Salzungen is een pad afgesloten waarna we proberen de juiste weg via een trap omhoog te bereiken. Dat blijkt echter wat te steil en de fiets wat te zwaar, zelfs voor 2 personen. Dan maar een stukje omfietsen. Helaas heb ik vrij snel daarna ineens een lekke achterband, de eerste lekke band deze vakantie. Het blijken twee kleine scheurtjes. De plakkers die bij de fiets van Loes horen, zijn wel wat oud, maar werken nog wel. Het kleine pompje doet het ook goed. Terwijl ik plak, smeert Simon wat broodjes voor de lunch, daar waren we toch net aan toe.

De route gaat vandaag regelmatig over fiets- en karrepaden langs bosranden en moerasgebieden. We komen weinig fietsers tegen. Roodmus gehoord! Is een soort die in Nederland weinig voorkomt, maar ik ken het geluid uit Zweden. De app Merlin bevestigt mijn vermoeden. Handige app om vogelgeluiden te herkennen, aanrader.

We hebben een camping op het oog aan een meer om te kunnen zwemmen; we zijn deze echter voorbij gefietst, 9 km verder is er nog zo één. Zijn daar ook half 4, mooi op tijd. Ziet er goed uit. Kost €24, met wifi en badstrand. Kunnen op een mooi smal strookje in de schaduw tussen twee bomenranden staan, naast de rivier. Prima! Simon gaat meteen zwemmen, ik zet de tenten neer en pomp luchtbedjes op.

Als ik weg wil om boodschappen te doen, blijkt mijn band toch weer plat. Eén van de oude plakkers zat niet helemaal vast, ik heb hem vervangen door een nieuwe uit het setje dat ik voor vertrek nog had gekocht. Beter.

Uiteindelijk hebben we vrij laat gegeten (tegen 21u pas), ik had wat moeite met kiezen in de grote supermarkt en was dus lang weg en Simon kookt nog niet zo snel.

Helaas zit er aan deze mooie camping toch een nadeel: hele harde muziek. In de middag was er al wat bij eoa sporttoernooi, daarna bij een gebouw aan de andere kant van de rivier. Lijkt een groot feest, er is later ook nog vuurwerk. Een DJ praat de boel aan elkaar. Het is een afwisselend repertoire met best leuke oudere nummers van ABBA ed, maar ook zoetsappige Duitse meezingers. En het gaat door tot minstens 1 uur in de nacht.... Heb van de nood een deugd gemaakt door enkele leuke nummers die ik niet kende te identificeren (met een muziek-herken-app van Google). Zo een mooi DDR nummer (Am Fenster) gevonden van de band City. Ga ik nog eens vaker naar luisteren.

In de avond nog meer pech, mijn luchtbedje lijkt lek. Ik heb de noodmat gepakt (aluminium, alleen voor isolatie), maar toch ook mijn matrasje nog een keer opgepompt in de hoop een lek te vinden en te kunnen plakken. Raar genoeg blijft hij vol. Misschien zat het ventiel niet goed dicht. Uiteindelijk tegen 1 uur in slaap gevallen.

Reacties

Reacties

Cindy

Knap dat jullie ondanks kleine tegenslagen lekker door blijven gaan. Succes morgen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!