Simon en Karen fietsen naar Praag

13e fietsdag - 90 km (cum. 883) - warm, wind, hellingen, ver

6u op, 7u20 weg. Wat minder geslapen dan wenselijk is (door de harde muziek vannacht), maar we willen toch graag de hitte weer wat voor zijn en we moeten vrij ver omdat er weinig campings zijn in het gebied waar we heen gaan.

Komen al vrij snel door een dorp met een klein kasteel waar ook de kerk staat. Op de muur zijn handgrepen voor rotsklimmers en bovenaan stellages voor touwen. Zoiets zou Simon erg leuk lijken, maar zonder hulp kun je het niet gebruiken. In en rond de kerk en kasteel is veel aandacht voor vogels, er zijn nestkasten voor gierzwaluwen, een bewoond ooievaarsnest, veel kauwtjes.

Na ruim 30 km pauze aan een meeroever, daar het gister al gekochte gebak opeten (met kruisbessen, lekker fris).

Ik vind het zwaar vandaag, vooral de stukken tegen de wind in (is weer pal oost). Simon heeft minder last.

Na 45 km achterband weer lek. Vernieuwde plakker zat toch niet goed. Vervangen. Stel stromers (electrische fietsen, die zien we veel meer dan zonder stroom) wilde graag de fietspomp even lenen; gesprekje gevoerd. De man blijkt complotdenker, houdt niet meer op. Zijn vrouw probeert hem van ons weg te krijgen, lukt pas na een tijdje. Hij wordt steeds geagiteerder, raadt ons allerlei websites aan, vaccinaties zijn vergif, de boeren in Nederland worden allemaal weggepest, corona is gemaakt om de wereldbevolking te laten krimpen, etc etc etc. Nou ja, hij heeft wel mijn band goed hard opgepompt :-). Daarna geen probleem meer met mijn achterwiel. Tijdens plakken heeft Simon broodjes gesmeerd. Het gebeurde weer mooi tijdens lunchtijd.

We zijn duidelijk in een wat ander gebied en in de bovenloop van de Werra. Veel meer hellingen dan eerder; ze zijn te doen, maar wel zwaar, zeker in de hitte. In het laatste deel, nadat we de Werra hebben verlaten, is er naast een flinke klim nog wel een fijne lange afdaling in een bos.

Wielewaal gehoord. Natuurgebiedje gezien met een kudde Heck runderen en Konik paarden. Roept goede herinneringen op aan een doctoraal onderzoek begin jaren 90 in de Oostvaardersplassen met Corine en Ineke.

Uiteindelijk werd het toch een (te) lange fietsdag. Zijn pas rond half 6 op de beoogde camping. Gelukkig kunnen we er wel terecht. Bestaat grotendeels uit stacaravans op een beboste helling, maar ze hebben ook enkele open stukjes voor tenten. Kost €20, heeft basale voorzieningen, prima. Er is nog een tent, met een stel NLse 70+ fietsers. Zij volgen nu ook nog de Praagroute, maar niet tot eind, ze gaan via de Main terug naar NL. Ze nodigen ons uit voor koffie, maar ik ben te moe en Simon wil graag nog even aan zijn D&D campaign werken. Na het eten (rijst met groente en pot Indiase currysaus) nog even douchen en dan op tijd de tent in en slapen. Moe.

Laura

Balen, al die lekke banden, maar jullie schieten goed op, zo te lezen. Wat een leuke reis! Ik probeer Marius ook al warm te krijgen voor een dergelijk tripje over twee jaar...