Simon en Karen fietsen naar Praag

14e fietsdag - 48 km (cum 931) - Coburg, warm, op tijd gestopt

Ik word wakker van een zingende wielewaal om half 6! Kwart voor 6 op, half 8 weg. De NLers zijn dan net op, hij maakt foto van ons, aardig.

Plan is naar camping in Lichtenfels (ruim 40 km) en evt doorfietsen naar de volgende (nog minstens 40 km) als het lekker gaat. Gister was eigenlijk net te zwaar. We zien wel.

Het eerste stuk kenmerkt zich door tegenwind, glooiende heuvels, akkerbouw en geen schaduw, maar gelukkig is het nog fris. Eerst wat grotere wegen, maar nog redelijk rustig.

Bij binnenkomen van Coburg is er een omleiding die vervolgens stuit op een afgesloten spoorovergang. Lekker dan. Gelukkig zijn de hekken verplaatsbaar en zijn we niet de enigen die er toch door gaan.

Koffie en heerlijk gebak aan de rand van het centrum bij konditorei Schubart waar ze zelf hun koffie branden en waar Simon chocolademelk moet maken door chocolade in warme melk te doen.

Coburg heeft een mooi marktplein en indrukwekkende gebouwen; rondje gelopen. Simon geniet van een echte Duitse döner ;-)

Stad uit, weer een omleiding, komen daardoor langs leuke kleine tropisch kas met vogels, oa jonge zebravinkjes.

De NLers van de camping halen ons in, doen gemiddeld 18-20 pu, maar hebben stroom. Zij gaan bij Lichtenfels verder langs de Main.

Lunch aan rand van weg in schaduw bij bos, vlak voor afdaling naar Lichtenfels. Die afdaling was heerlijk. 2x bijna 50 km/u!

Gaan in Lichtenfels toch maar naar de naar de camping, ik voel me veel beter dan gister, maar Simon heeft weer last van de warmte. Ook wel lekker om even wat rust te hebben in de middag.

Op deze camping eindelijk een keer als 1 tent aangeslagen ipv 2, daardoor de goedkoopste tot nu toe, €18. Met wifi en gratis douche, prima! Plek aan de oever van de Main. Eerst een tijdje in de schaduw gelegen. Plek voor morgen gezocht. Pension in Bad Berneck geboekt aan begin van de klim in het Fichtelgebergte. Er is in dat gebied geen camping, dus we doen een keer luxe. Zouden eigenlijk vanavond uit eten, maar het is dan handiger om dat morgen te doen.

Simon douchen, ik boodschappen. 2 supermarkten op 1 km, Netto (soort Lidl) heeft alles wat ik zoek. Eten soep, salade en soort focaccia.

Na het eten ga ik in mijn eentje nog even fietsen naar het natuurgebied aan de overkant van de rivier, er is een waterkrachtcentrale vlakbij met daarbij een doorwaadbare plek. Er roepen veel koekoeken in dat gebied. Verder wat kramsvogels, groene specht, jonge pimpelmeesjes, puttertjes. Had gehoopt op buidelmezen, maar helaas.

Nog even douchen en in de schemering naar bed.