Simon en Karen fietsen naar Praag

18e fietsdag - 78 km (cum. 1194) - veel klimmetjes, uitzichten, Plzen

Door de late muziek en het rumoer van nachtelijk ronddolende jongeren lukte het vroeg opstaan niet zo goed. Ook ben ik in de ochtend nog even bezig geweest met treintickets. Op de website van Deutsche Bahn kan ik een goede verbinding vinden met maar 3x overstappen én mogelijkheid om fietsen mee te nemen, maar het lukt me niet om de fietsplekken te reserveren. Dus ik besluit toch maar te bellen met NS International. Die blijken in de ochtend nog niet goed bereikbaar, dus dat moet ik later vandaag doen. Ik word er altijd wat onrustig van als zoiets niet lukt. Het helpt wel om een noodscenario te bedenken: tickets voor ons gaat wel lukken, dus dan zou ik de fietsen in het weekend met de auto kunnen ophalen. Zo ver is Praag nou ook weer niet. Dit noodplan geeft me genoeg rust om te kunnen vertrekken.

Net na 9u op pad. Door het beroemde kuuroord Mariánske Lázne (Mariënbad). Zijn alleen even gestopt voor een foto van wat suikertaarthuizen. Blijft mooi. Daarna door, er zit een forse klim aan te komen, van ongeveer 540m naar ruim 780m. Enkele kleine stukjes lopen, verder is het een kwestie van doorbuffelen in de laagste versnelling. De beloning is het uitzicht en de afdaling die er op volgt.

Daarna volgen er nog heel wat stevige hellingen en afdalingen. We stoppen bij een mooi klooster (bij Teplá) met een kerk met twee torenspitsen. Het koffie tentje heeft lekkere zelfgemaakte taart. Ik bel daar nog een keer naar de NS. Er zijn nog kaartjes voor de fietsen en voor ons (pfioeh), maar door een storing lukt het bestellen nog niet. Ik moet later vandaag nog een keer bellen. Ben wat geruster, denk nu dat het wel goed komt.

Wat te doen met lunch. We komen onderweg alleen door kleine dorpjes en komen helemaal geen winkels of bakkers tegen om brood te kunnen kopen. Als we er uiteindelijk één zien, is die op zaterdagmiddag dicht. Dan maar lunch in een restaurant, in Konstantinovy Lázne. Kaart volledig in het Tsjechisch. Google Lens kan het voor ons vertalen, maar dat stelt niet gerust. Dit zegt Simon erover in een appje: "Als je vegetarisch bent om speciale diersoorten te beschermen en niet vlees wil eten is er een nieuwe oplossing in Tsjechië, GEGRILDE HERMELIJN, daar zit minder vlees aan" :-). De kaart bevat volledige gerechten, maar wij willen wat kleins. Onder een plaatje met een worstje staan wat onvertaalbare dingen, de serveerster kan het ook niet echt uitleggen. Doe ons die dan maar. Blijkt een klein koud worstje, ingelegd met zure augurken en uien en brood. Niet wat we verwachtten, maar wel lekker!

De route blijft mooi, soms pittig, soms relaxt. We moeten drie keer door een diep rivierdal waar de weg haarspeldbochten heeft en desondanks nog behoorlijk steil is. Zweet loopt met straaltjes over mijn rug en er zijn irritante vliegen die zich door mijn lage snelheid (5-7 km/u) op mijn gezicht kunnen parkeren. Gelukkig verdwijnen ze weer zodra de afdaling volgt. Het is vandaag weer best warm en zonnig. Onderweg wel een paar keer een dreigende lucht en één keer preventief geschuild, maar die bui heeft ons net gemist.

Uiteindelijk een heerlijke lange afdaling naar lager gelegen gebied waar Plzen (Pilsen) meteen zichtbaar is. Het is een stad met uitgestrekte buitenwijken met deels grote flatgebouwen. Een soort Bijlmer. Onze camping (weer één uit het lijstje van Cycletours) is aan noordkant van de stad. De kortste route die mijn route-app aangeeft, bevat helaas weer enkele serieuze klimmen. Nou ja, bezweet waren we toch al.

Bij de camping moeten we tussen mensen met wijnglazen en - flessen door laveren. Er blijkt een wijnfestival te zijn. Met, nee, niet alweer, live muziek. Zucht. Het is dat er geen andere camping in de buurt is en dat we behoorlijk moe zijn... Gelukkig een plekje helemaal achteraan de camping, daar valt het rumoer wel mee. Er is een handige overkapping waar we meteen gebruik van maken als er wat regen valt tijdens het koken. Er is ook een paal met elektriciteit waar we de powerbanks op leggen, afgedekt met Simons jas tegen regen en diefstal. We betalen voor een plek met stroom wel het dubbele van een andere plek, maar nog steeds slechts €18, dus dat heb ik maar gedaan. Voor diefstal werd bij de receptie gewaarschuwd, maar we wagen het er toch maar op.

Weer naar NS international gebeld, de storing is verholpen en de tickets kunnen nu geboekt worden. Fijn! Voor €207 gaan we donderdag om 10u25 van Praag via Dresden, Hannover en Amersfoort naar Groningen. Komen daar rond half 1 's nachts aan. Overal minimaal 30 minuten overstaptijd, moet lukken.

Naar de douche gaan is interessant, ten eerste omdat er allemaal half dronken Tsjechen zijn waar ik tussendoor moet (sanitair gebouw is naast het restaurant), ten tweede is er een voor mij nieuwe manier om de douche te betalen. Je moet buiten de doucheruimte op een knopje drukken van het douchenummer dat je wil, 20 kronen inwerpen, dan de doucheruimte in en de douche zelf starten met een knop. Werkt prima.

Bij onze tent blijken nog wat auto's met jonge mannen gearriveerd, maar gelukkig zijn ze rustig. De live muziek is inmiddels ook gestopt, dus slapen gaat wel lukken.

Reacties

Reacties

Hanneke

Hé, gelukkig die tickets geregeld!
Ik dacht al wel: wat ben je toch een kanjer, om zonodig in het weekend de fietsen op te gaan halen. Groet allebei, en veel goeds!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!