Simon en Karen fietsen naar Praag

19e fietsdag - 85 km (cum. 1279) - laatste forse hellingen

Rond 6u op. Gelukkig is de muziek gisteravond vrij snel gestopt. Goed geslapen. Bij het openen van mijn tent kijk ik ineens uit op 4 mummies, de mannen die gisteravond arriveerden, hebben blijkbaar niet allemaal een tent. We doen zachtjes om ze niet wakker te maken. De powerbanks zijn er nog en opgeladen, goed dat we het hebben aangedurfd die buiten aan de stroom te laten.

Tegen half 9 vertrokken. Eerst pal naar het oosten om de Praagroute weer op te pikken. Van de enorme brouwerij in Plzen zien we niks, we menen wel wat te ruiken. De route begint vrij snel met een klim om het dal van Plzen uit te komen. Het klimmen lukt nog steeds. Rustige weggetjes en fietspaden, door akkerbouw, mooie bloemrijke weilanden, langs meertjes en kleine stukjes bos. Bakkers zijn niet open op zondag, maar de Lidl wel en die heeft ijskoffie en lekkers. We genieten ervan op een bankje in een park in Rokycany met uitzicht op een orthodoxe kerk.

We klimmen vrolijk verder met soms een kleine daling ertussen. Oa door een schitterend bos waar hoge naaldbomen in een moeras lijken te staan. Het hoogste punt ligt op ruim 500 meter op een pad met forse stenen. Helaas levert me dat er een lekke band op. Gelukkig bijna op de top! Het is weer een zelfde soort lek als eerder, twee kleine scheurtjes; de band was ws net wat te zacht.

Daarna is het vooral veel afdalen, lekker. Vaak wel over wat grotere wegen met meer verkeer, maar het voordeel van goed asfalt is dat je snel kunt gaan. We tellen het aantal klimmen dat we nog moeten: nog 4. Er is nog 1 net te steil voor mij, de rest lukt wel fietsend.

Nog voor 18u zijn we op de beoogde camping, op een eilandje tussen twee delen van de Berounka rivier. Het is er vrij rustig en we kunnen weer eens aan de oever staan, mooi in de schaduw. We doen rustig aan, gaan douchen, lummelen nog wat en gaan dan naar het restaurantje op de camping dat, volgens de receptie (misschien) tot 20u open zou zijn. Helaas, dat hadden we beter kunnen checken, het was tot 19u open... In het dorp aan de andere kant van de rivier is nog wel een restaurant open tot 20u zegt Google. We gaan er snel heen, de snelste route gaat over een fietsbrug. Zijn daar om half 8, maar ze serveren geen eten meer. We kunnen gelukkig nog wel wat soep krijgen. En bier. Prima! Heerlijke soep met ballen waar lever in zit. Bij de tent nemen we nog wat koekjes en chips. Genoeg.

We zouden eigenlijk morgen door naar Praag om daar dan 2,5 dag te hebben, maar er is hier in de buurt een mooi kasteel (Karlstejn) en ik heb wel behoefte aan een dagje rustig aan doen. Simon denkt ook dat 1,5 dag in Praag wel genoeg zal zijn. Dus morgen lekker uitslapen!